Van stagiair tot nationale accountmanager

0
Leestijd: 4 minuten

Ik word vaak gevraagd – wat is het beste aan werken bij Mars? Mijn antwoord is hetzelfde gebleven sinds ik vier jaar geleden lid werd: het biedt een omgeving waarin iedereen echt een stem heeft. Een van de belangrijkste principes aan het werken bij Mars – wederkerigheid – zorgt ervoor dat iedereen gelijke kansen heeft om deel te nemen aan de discussie en zijn vaardigheden te ontwikkelen. Toen een stagiair National Account Manager werd, heb ik veel geleerd over de waarde van luisteren en communiceren, wat op mijn beurt mijn zelfvertrouwen heeft opgebouwd. Hier zal ik een beetje van mijn stageverhaal en vier belangrijke tips die ik onderweg heb opgedaan delen.

Overgang binnen verkoop
Na het afronden van mijn Masters in Strategisch Management, ging ik op weg om mijn loopbaanontwikkeling te bevorderen met de verkoopstage van Mars. Ik heb aan alles gewerkt, van Forward-Buy Analysis tot aan het aansluiten van verkoopvertegenwoordigers tijdens excursies. Tijdens deze eerste maanden heb ik geleerd dat een sterke verkoopmedewerker veel meer is dan alleen een ‘vlotte prater’ zijn. Mijn collega’s hadden de kunst van uitstekende communicatie onder de knie, van gesprekken over productrepresentatie op de werkvloer tot analyse van prestaties. Dit was iets dat ik echt respecteerde in mijn team – en ik werd geïnspireerd om deze eigenschappen zoveel mogelijk op te nemen tijdens mijn stage.

Het ‘interne stereotype’ doorbreken
Vanaf het begin van mijn stage was ik uitgenodigd om deel te nemen aan sleutelprocessen en systemen te leren kennen die zorgden voor analyses, die me hielpen op mijn reis naar een zelfverzekerde communicator binnen Sales. Mijn vragen werden altijd serieus genomen door mijn team en ik voelde me op mijn gemak als onderdeel van de discussie met senior leiders, vaak geprezen toen ik naar voren kwam met mijn eigen inbreng. Iets anders dat me hielp om mijn zelfvertrouwen te ontwikkelen, was lid worden van de Young At Mars-gemeenschap, waar ik Associates van vergelijkbare leeftijd leerde kennen. We hebben genoten van een reis naar  de M & M’s-fabriek in Hagenau, wat mijn begrip van de bredere business heeft vergroot en me de mogelijkheid heeft gegeven om een ​​band met andere stagiaires aan te gaan. 

Wat er nodig is om het in de verkoop te maken
In de loop der jaren heb ik tijd gehad om te leren en na te denken over de aspecten die nodig zijn om een ​​effectieve verkoopmedewerker te worden. Hier heb ik een paar tips geschreven voor iedereen die essentiële verkoopvaardigheden wil opbouwen en op dit gebied wil excelleren.

Tip 1: Ontwikkel zowel harde als zachte vaardigheden
Ik ben dol op analyses en het zou voor mij volkomen logisch zijn geweest om een ​​uitsluitend analytische rol aan te vragen. In plaats daarvan koos ik voor Sales. Waarom? Omdat Sales me de kans bood om zowel mijn analytische vaardigheden, zoals het interpreteren van gegevens, als soft skills, zoals communicatie en teamwork, te ontwikkelen. Het is de combinatie van beide die u tot een succesvolle verkoopmedewerker in het bedrijf maakt. Zorg ervoor dat u deze sleutelvaardigheden ontwikkelt terwijl u werkt.

Tip 2: Luister eerst
Werken in Sales heeft me doen beseffen hoe belangrijk het is om echt naar anderen te luisteren. Als je een ander idee hebt dan iemand anders, zorg er dan voor dat je naar hun redenering en logica luistert voordat je een alternatief bijdraagt. Vandaag ben ik in staat om zinvollere en productievere gesprekken met mijn team te voeren omdat ik mijn best doe om eerst naar hun ideeën te luisteren. Deze aanpak zorgt ervoor dat ieders stem gehoord kan worden en zorgt ervoor dat elk individu zich gerespecteerd voelt, wat echt belangrijk is.

Tip 3: Het is OK om iets nieuws op tafel te brengen
De kunst van het spreken en iets nieuws aanbieden aan de tafel vereist absoluut enig vertrouwen – iets dat je van nature opbouwt door tijd en ervaring. Maar dat betekent niet dat u het altijd eens moet zijn met de oplossing van uw collega’s. Als je de suggestie hebt dat je denkt dat het voldoet aan de behoeften van een project, geef het dan aan. Mars moedigt  iedereen aan om een ​​gelijkwaardige stem in discussie te hebben, ongeacht anciënniteit of rol, dus zorg ervoor dat je je ideeën op tafel legt.

Tip 4: Vertel wat je leuk vindt
Als stagiair kan feedback geven een waardevolle ervaring zijn – zowel voor u als voor uw team. Als je weet wat je vervolgens wilt leren, zoals het aannemen van een nieuw project of gebied in het bedrijf, praat er dan met je lijnmanager of mentor over. Spreken geeft je meer zelfvertrouwen, vooral als je nieuw bent in het bedrijf, en je team zal ook van je leren over welke ervaring het meest nuttig zou zijn voor je ontwikkeling.

Toen ik vroeg om lid te worden van het Field Sales Team, ondersteunde Mars mijn transitie, waardoor ik via deze verhuizing een nieuw verkoopgebied kon verkennen. Het was een van de beste beslissingen die ik al vroeg maakte en werd mogelijk gemaakt omdat ik het vertrouwen kreeg om te spreken.

Het belang van de bijdragen van stagiairs
Iets wat ik me tijdens het werken bij Mars heb gerealiseerd, is de hoge waarde die ze hechten aan stage-ervaringen. Stagiaires komen met veel nieuwe ideeën en benaderingen, die van onschatbare waarde zijn voor het hele bedrijf. Dankzij het Mutuality Principle kunnen we de ondersteuning bieden die nodig is om hen te helpen groeien als Associates in hun reis met ons. We moedigen elke stagiair aan om een ​​zelfverzekerde communicator te worden, die bereid is te luisteren en feedback te gebruiken, en die uiteindelijk zelf leider zal worden in de toekomst.

Benieuwd naar hoe het is om te werken bij Mars vanaf een andere bril? Klik dan hier!

Deel dit bericht

Comments are closed.