Linda Baanstra: ‘Een aantal belangrijke zaken in het sollicitatieproces kun je goed voorbereiden. Bedenk dat jouw CV, cijferlijsten en motivatiebrief de enige documenten zijn die wij als recruiters zien. Je eerste indruk is dus ongelooflijk belangrijk. Graag geven we je een aantal do’s en don’ts met betrekking tot je cv, motivatiebrief en contactgegevens om een onuitwisbare eerste indruk in het sollicitatieproces achter te laten. Want die eerste indruk maak je ook echt maar één keer en die kan bepalend zijn in het verdere selectieproces!’
1. In een goede motivatiebrief staat wie je bent, wat je kunt, wat je wilt en waarom.
Vooral het waarom is belangrijk. Geef met heldere voorbeelden aan waarom je bepaalde zaken kunt, waarom je bij PwC wilt werken en waarom specifiek deze rol jou interesseert.
Stuur geen algemene motivatiebrief. Brieven die copy paste naar 15 verschillende bedrijven gaan of sollicitanten die schrijven dat ze gewoon een baan willen en dat het verder niet veel uitmaakt, zijn niet sterk. Maar ook brieven waarin alle dure woorden van de site letterlijk overgenomen zijn, geven geen blijk van oprechte interesse in het bedrijf. Om nog maar te zwijgen over verkeerd geuploade brieven. Zo ontvingen we al eens brieven inclusief trackchanges en sollicitaties die nog aan een van onze concurrenten uit de Big4 waren gericht. Of aanheffen als PrinceHouseWaterCoopers, PWZ, Ernst & Coopers. Of zelfs zonder aanhef of een heel algemene geachte heer/mevrouw…, terwijl bij elke vacature een verantwoordelijk recruiter vermeld staat. Niet bepaald een goede eerste indruk…
2. Probeer op te vallen, maar niet te overdrijven!
Denk na over wat een bedrijf uitstraalt en hoe het zich uit. Het bedrijf waarbij jij solliciteert, positioneert zichzelf ook op een bepaalde manier in de markt. Neem dit mee in je schrijfstijl en woordkeuze. Zorg ervoor dat je het persoonlijk maakt en laat zien dat je je hebt ingelezen. Voorkom heel heftige kleuren of verschillende lettertypen; dit is over het algemeen niet overzichtelijk en kan eerder als overdreven worden geïnterpreteerd. Net als zinsneden zoals ‘Zoek niet verder, ik ben wie jullie zoeken’.
3. Laat je brief nalezen door verschillende mensen, voordat je deze verstuurt!
Meer ogen zien meer (spel)fouten en zij vragen jou om nog kritischer naar het eindproduct te kijken. Zo voorkom je zinnen als ‘Graag ligt ik mijn motivatie toe..’, of ‘De kneus valt voor mij op…’ We zien ze regelmatig voorbijkomen, naast de standaard ‘d/t/dt’-problematiek.