1. Mijn origines bij Merkle
Het was de bovenstaande titel in de vacature Junior Developer bij Merkle die mij zo goed karakteriseerde dat ik bijna meteen solliciteerde. Ik had mijn Marketing Masterstudie afgerond en ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging. Tijdens mijn Bachelor had ik me al gespecialiseerd in digital marketing. Ik ben enorm geïnteresseerd in technologie, marketing en vooral ook het raakvlak daartussen. Ik moest dus wel de kant van digital marketing op, met een focus op het technische stuk. Maar bij wie of wat precies… dat wist ik nog niet.
Het vakgebied is enorm opkomend, maar veel traditionele merken lopen achter en als je daar dan alsnog aan de slag gaat, houd je je bovendien maar met één partij bezig: saai. Merkle, als bureau, was daarom een zeer interessante keuze: het is het beste digital marketingbureau van Nederland en er wordt gewerkt voor veel, allemaal toonaangevende klanten. Het vak leren van de beste mensen, voor de beste merken? Dat klonk wel heel goed. Maar uiteindelijk is werk ook maar werk, en je wilt daarnaast toch ook gezellig het grootste deel van je week doorbrengen. Zat dat een beetje goed?
2. Een klik tussen de clicks
Als je de vacatures afstruint, vliegen de afgezaagde uitdrukkingen je om de oren. Wil jij ook werken in een hecht team met een fijne werksfeer? Boffen dan dat iedere werkgever dit, volgens z’n vacature, aanbiedt. Het cliché stond ook in de Junior Developer vacature, maar ik voelde al snel dat er bij Merkle geen reden was om hier sceptisch over te zijn. Je komt terecht in een team met jonge, gedreven mensen die ook nog eens heel gezellig zijn. De wekelijkse vrijdagmiddagborrels zijn altijd erg leuk en gaan nog tot laat door. Maar daar houdt het niet op: we komen bij elkaar over de vloer, doen aan uitjes met en buiten werk om en het Data, Tech and Optimization team is vorig jaar bijvoorbeeld op eigen initiatief met elkaar naar Lissabon geweest.
Verder zijn er een skitrip, pingpongtoernooi, company incentive, kwartaaluitjes, yogalessen en nog van alles en nog wat waardoor je ook los van werk veel met je collega’s te maken krijgt. Merkle heeft een team waarbij dat oprecht een plezier is. Tijdens de sollicitatierondes bleek er al snel een goede klik te zijn. Wat hierbij hielp, was dat er een Talenten Motivatie Analyse Methode (TMA) analyse afgenomen werd. Hierbij worden je drijfveren en talenten bepaald. Het voordeel daarvan is dat zichtbaar kan worden hoe goed je bij het team past, maar het wordt ook gebruikt om je zeer gericht te coachen als je eenmaal bent aangenomen.
3. Ontwikkelen als developer
En dat coachen was wel een must: ik wil me op de werkvloer sowieso blijven ontwikkelen en tussen je studie en de praktijk zit ook een flink gat. Ik kwam binnen met de academische kennis over marketing van de universiteit, wat ervaring in de website development en hobbymatig programmeren. Daarmee was ik niet meteen een web analytics consultant.
Je merkt aan alles dat de mensen hier een ongelooflijke dosis kennis hebben en een al net zo’n grote dosis welwillendheid om die kennis op je over te dragen. Collega’s zijn ontzettend behulpzaam en er worden ook veel trainingen gegeven. Daarnaast is er veel ruimte om zelf aan de slag te gaan en om nieuwe dingen te proberen. Die balans is heel prettig. En doordat je er op een leuke manier mee bezig bent, blijf je snel bijleren. Ook van de facetten binnen Oogst waar je zelf niet direct mee bezig bent, zoals SEO, SEA of Social krijg je veel mee.
Het leuke van deze functie is dat er heel veel te leren valt, gewoon omdat de scopes zo breed zijn, maar ook omdat ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen. Volgende week doe je iets wat je deze week nog niet kon, en volgende maand iets wat deze maand nog niet bestond.
Bij Merkle heb ik de kans gehad enorm te groeien: mijn technische vaardigheden zijn behoorlijk uitgebreid en ook op het strategische vlak heb ik veel geleerd waarmee ik beter kan worden als consultant. Na een half jaar kon ik al van een junior naar een medior positie gaan.
4. Een typische dag
Hoe ziet jouw doorsnee dag eruit? Een veelgestelde vraag, maar gelukkig heb ik die niet echt: er is ontzettend veel variatie. Qua werkzaamheden ben ik voornamelijk bezig met e-mailmarketing, digital analytics, tag management, het managen van en inzichtelijk maken van data en het ontwikkelen en toepassen van allerhande marketing tech oplossingen. En dat doe ik voornamelijk voor HEMA, Patagonia, Booking.com, het Rijksmuseum, de Nationale Postcodeloterij, Vriendenloterij, Argenta, Youfone en vele anderen. Mijn dagen zijn daardoor vaak een lappendeken van verschillende activiteiten en voor verschillende klanten. Wat leuk is, is dat je daardoor heel veel inzichten opdoet. Hierdoor kun je heel gericht met de klant meedenken, suggesties doen en die vervolgens uitwerken. In de praktijk heb je daardoor soms grote impact op Nederlands mooiste merken. En dat is al marketer toch wel heel leuk. Een recent project waar ik erg trots op ben, is Rover, onze CRO chatbot voor HEMA.
Wat voor mij wel lekker de week breekt, is dat ik vaak op locatie werk bij klanten. Het is een kijkje in de keuken bij bekende merken en tevens een manier om nog beter samen te werken en ook buiten Merkle een hechte band op te bouwen met mensen met wie je veel werkt.
5. Iets voor jou?
Wil jij ook iets doen met programmeren, data en online marketing en weet je nu iets meer over wat precies? Ben je nu nieuwsgierig geworden naar hoe je dat bij Merkle kunt doen? En ben je bereid om veel te leren? Bekijk hier de startersvacatures van Merkle! En solliciteer snel!