19 / 06 / 2019, Skyscrapers – Als medewerker Business Reporting bij Woonstad Rotterdam combineert Anouk twee grote interesses: werken met data en werken met mensen. Een functie die haar op het lijf is geschreven, omdat ze deze door initiatief te tonen zelf heeft vormgegeven. Benieuwd hoe deze bezige bij dat precies heeft aangepakt? Je leest het hier in haar blog.
Woonstad Rotterdam
Woonstad Rotterdam is een woningcorporatie die actief is in, je raadt het al, Rotterdam! Ze zijn voornamelijk bezig met sociale verhuur, maar hebben ook een stukje in de vrije sector en, sinds kort, studentenhuisvesting. Wat belangrijk is voor Woonstad Rotterdam is om nog een stap verder te gaan dan puur huizen verhuren. Ze willen namelijk Rotterdam zelf verder ontwikkelen als mens- en milieuvriendelijke woonstad met een duurzame economie.
Sociale doel
Dit sociale doel was voor mij een van de redenen om ‘ja’ te zeggen tegen de opdracht. Het is voor mij belangrijk om in een organisatie te werken waarvan ik het gevoel heb dat je ook echt ergens aan bijdraagt. Dit is iets wat ze bij Skyscrapers misschien nog wel sneller doorhadden dan ik zelf. Ik ben inmiddels een half jaar met mijn opdracht bezig en zit dus al op de helft! Daarnaast heb ik recentelijk contractverlenging gekregen, dus ik maak mijn opdracht nu ook officieel af bij Woonstad.
Terugkijken
Als ik nu terugkijk op de eerste maanden zie ik in dat ik echt even op zoek ben geweest naar mijn plekje. Een voordeel van Skyscrapers is dat je een heel jaar op dezelfde plek zit, in plaats van steeds weer opnieuw je plekje te moeten zoeken in een nieuwe organisatie terwijl je daar eigenlijk de tijd niet voor hebt. Hierdoor krijg je de kans om echt te aarden en voelt het meer als een baan dan als een opdracht waar je sowieso niet blijft.
Dit wil echter niet zeggen dat je binnen het bedrijf niet meerdere opdrachten en uitdagingen kan hebben. Neem bijvoorbeeld mijn werkzaamheden. Ik ben hoofdzakelijk medewerker Business Reporting. Dit houdt in dat ik de rapportages opstel voor een aantal domeinen (eigenlijk hetzelfde als afdelingen), de cijfers bekijk en in de gaten houd, me bezig houd met het jaarrekeningproces en de dVi/dPi, en met wat er verder nog op mijn pad komt of aan informatie uitgevraagd wordt. Met dit werk heb ik me de eerste paar maanden beziggehouden. Ik ben iemand die vrij snel werkt en die het moeilijk vindt om niks te doen. Ik ben liever druk bezig dan dat ik loop te niksen op kantoor. Ik heb dan ook vaak aan collega’s gevraagd of ik ze nog ergens mee kon helpen. Dit viel op en inmiddels heb ik de ruimte gekregen om extra projecten op te pakken.
Uitdaging
Deze projecten zorgen niet alleen voor extra werk, maar ook voor een extra uitdaging. Wat ik altijd heel interessant heb gevonden is het stukje data in combinatie met mensen. Dit klinkt misschien wat vaag, maar het komt erop neer dat ik het leuk vind om met data te werken, maar dat ik graag wat afwisseling wil door juist even iets heel anders te doen. Dit doe ik bijvoorbeeld door mijn bevindingen aan mensen uitleggen en begrip creëren of iets los van de data.
Ik heb op dit moment een plekje in twee projectteams. Deze projecten zijn bijna tegenpolen van elkaar, maar daarom voor mij juist heel interessant. Voor het ene project ga ik me heel erg focussen op data en alles wat daar verder bij komt kijken, terwijl ik me voor het andere project juist meer ga richten op het organisatorische stukje. Deze projecten vormen voor mij weer een hele nieuwe uitdaging, maar het is een uitdaging die ik graag aanga!
Nu zijn deze projecten niet zomaar aan komen waaien. In je eerste baan kan het moeilijk zijn om aan te kaarten dat je graag wat extra werk krijgt of een extra project op wilt pakken. Ik vond het in ieder geval zelf best spannend om dit ter sprake te brengen, omdat ik niet wist hoe mijn manager hierop zou reageren. Van mijn coach van Skyscrapers heb ik tips gekregen hoe ik dit aan kon pakken. Deze tips heb ik ter harte genomen en ik ben het gesprek met mijn manager aangegaan. Achteraf is het moeilijk te bedenken dat ik het zo spannend vond, omdat het super goed op werd gepakt en ze zelfs al na had gedacht over mogelijke projecten.
Mijn les
Zo zie je maar weer dat het goed is om te delen met mensen wat je graag zou willen bereiken. Als je doelen voor jezelf zet kan je er ook aan werken om die te behalen. Ze ook nog delen betekent dat andere mensen je eventueel kunnen ondersteunen waardoor het makkelijker wordt om ze te behalen. Ik deel mijn doelen met Skyscrapers, en ze geven me in deze fase van mijn werkende leven net dat extra zetje of die extra ondersteuning die soms nodig is om ze te behalen en er echt voor te gaan. Deze les neem ik zeker mee als mijn traineeship er over een half jaar op zit. Voor nu kijk ik uit naar mijn werkzaamheden van het komende half jaar.
Aanmelden Skyscrapers TraineeshipBenieuwd naar ook anderen hun verhalen, van beginner tot professional en van jong tot oud? Check dan ook snel de andere blogs! Op zoek naar een traineeship, business course of inhousedag? Of hulp nodig bij de zoektocht naar jou eerste droombaan? schrijf je dan in voor onze Talentpool!