Je werkt sinds 1 april bij ABN binnen het ABN Amro IT Business Program. Op wat voor afdeling zit je?
Ik werk op de afdeling Apps & Digital Innovation als Business Analist. Mijn team is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een stukje functionaliteit binnen de Mobiel Bankieren applicatie, namelijk de pagina’s Hypotheken en Lenen.
Wat doe je als Business Analist precies?
Ik ben als Business Analist een schakel tussen developers en de business. Dat betekent dat ik aan de ene kant mijn Product Owner ondersteunende data en informatie verschaf, zodat zij beslissingen kan maken wat de developers gaan bouwen. Ik zoek achtergrondinformatie op basis van cijfers. Hieruit kan blijken dat klanten met een bepaalde behoefte zitten. Een voorbeeldje, dat werkt wat makkelijker: ik zie bijvoorbeeld dat 100.000 mensen een bouwdepot hebben (een lening om te verbouwen aan je huis). Dan adviseer ik de Product Owner dat het handig is om, voor deze hoeveelheid klanten, dit inzichtelijk te maken in de applicatie. Aan de andere kant vertaal ik de business requirements die mijn Product Owner krijgt naar concrete bouwstenen. Dit doe ik door het creëren van user stories. Dat zijn korte beschrijvingen van wat de gebruiker wil. Het mooie is dat je heel veel verschillende dingen doet. Je hebt ook de vrijheid om verschillende dingen op te pakken. Het is veel nadenken, (data) analyseren en informatie aanleveren.
En hoe ziet dat eruit op een werkdag?
Ik analyseer de cijfers van het gebruik van de mobiele applicatie en de producten Hypotheken en Lenen. Deze cijfers komen binnen via een tool die we gebruiken. Daarnaast ga ik bij openstaande vragen van het team gesprekken aan met collega’s van andere afdelingen om informatie op te halen. Dit kan product gerelateerd zijn maar ook technische informatie. De laatste maand heb ik mij samen met de Product Owner ook beziggehouden met brainstormen over de doelstellingen van ons team en hoe wij die kunnen bereiken.
Dat klinkt alsof je je niet hoeft te vervelen! Wie zitten er nog meer in je team?
Binnen ABN Amro werken we DevOps. Mijn team kent dus verschillende rollen: zoals ik al zei een Product Owner, maar ook een scrummaster, twee IOS developers, een Android developer, een tester, een IT-run specialist en als laatste een UX-designer.
Het klinken stuk voor stuk specialistische rollen. Hoe kom je aan de kennis om dit werk te doen?
Het mooie is dat ik dit nú aan het leren ben. Ik heb een business-achtergrond met een master in strategisch management. Tijdens mijn studie kwam ik in aanraking met IT via een Web Development cursus en een vak Strategic Analytics. Ik heb zo meegekregen wat voor immense rol technologie speelt in bedrijfsvoering dus heb ik ervoor gekozen mij hierin te gaan verdiepen. Het voordeel van een IT-traineeship is dat je kunt leren.
Wat vind je leuk aan het werken in de IT?
Eerlijk is eerlijk, je zou het niet denken bij het werken bij een bank, maar voor mij is dat echt de cultuur. Binnen mijn GRID word je afgerekend op opgeleverd werk en speelt perceptie een veel kleinere rol. Dat was anders bij mijn studie en vorige banen. Ik kom uit de strategie consultancy. Dat was best formeel. Als consultant had ik vaak een pak aan omdat het belangrijk was om los van goed werk op te leveren ook visueel competent over te komen. In mijn huidige rol hoeft dat echt niet. Ik moet gewoon presteren en samen met mijn team bijdragen aan het bouwen van een klantgerichte app.
En hoe is dat binnen een grote bank?
Ik had van tevoren gedacht dat het formeel zou zijn. Toch is dat niet het geval. Op onze hardcore IT-afdeling werk ik eigenlijk met veel plezier binnen alle informaliteiten die daarbij horen. Een goed voorbeeld daarvan was een onlangs georganiseerde Hackaton. We werkten een week lang met alle teams aan één gemeenschappelijk doel, met vooral daarnaast: veel activiteiten zoals een FIFA-toernooi, spelletjes en samen eten.
Ook dacht ik dat het minder persoonlijk zou zijn. Toch is dat niet zo: er is écht oog voor jou als persoon. Er wordt op gelet dat het leuk mag zijn. Je werkt hard, maar de sfeer is ook belangrijk en daar wordt op gelet.
Dat is cool! En hoe zit dat met innovatie?
Binnen ons GRID en de bank zijn er tal van innovatieve projecten gaande. Binnen mijn team willen we meer persoonlijke relevante content bieden aan onze klanten. Wij zijn nu aan het nadenken over hoe wij onze klanten kunnen helpen om hun hypotheek beter te managen door onder andere financiële tips te geven die relevant zijn voor hun situatie. Wij willen dat gaan doen door een kracht van ABN in te zetten: financiële expertise. En die is er genoeg.
Thanks voor het leuke gesprek!