Social media viert hoogtij. Wisten we al. Want, zelfs met solliciteren kom je niet meer onder de (a)sociale media uit. Zo blijkt: zelfs een baan krijgen via Tinder is niet gek meer. We houden je graag op de hoogte van recruitment trends. Zo schreven we al eerder over vier #hipheden onder de recruiterende kantoorknuppels. Vandaag: solliciteren via social media.
Cijfers
Voor de numbercrunchers onder jullie vonden we wat cijfers over solliciteren via mobiele apparaten; in Q1 2015 werd 3,9% van de sollicitaties via een mobile device gedaan, in Q1 2016 steeg dit al naar 8%. Het aantal afgeronde sollicitaties via een mobiel apparaat steeg zelfs met 352%. Lazen we hier. Klinkt veel, maar of dat veel is weten we eigenlijk niet. Als het aantal afgeronde sollicitaties via mobiele telefoons in 2015 slechts 2 bedroeg. Afijn, het is interessant en iets om in de gaten te houden.
Snapchat
Een voobeeld dat we jullie niet willen onthouden is het filmpje van Elski Felson (zie onderaan). Deze vriendelijke vriend kon niet wachten om aan de slag te gaan bij Snapchat en hoe beter te solliciteren dan via het product zelf? Wat een held!
Branding
Niet alleen sollicitanten worden creatiever. Steeds meer bedrijven doen aan employer branding via social media. Zo kun je een kijkje nemen in de keuken van bedrijven via Youtube, kun je een dagje meelopen met een stagiair via Twitter, of via een live Facebookvideo. Als je een creatieveling bent is het dus geen slecht idee om op een originele manier te solliciteren. Beter dan het zoveelste ‘Times New Roman 12’-kunstwerk, nietwaar? Wel even opletten of het bedrijf waar je solliciteert jouw creativiteit wel waardeert.