Adil Yahyaouy – Trainee Albert Heijn

0
Leestijd: 2 minuten

“Van Teamleider in de Albert Heijn winkel naar Hét Retail Management Traineeship”

Mijn naam Adil Yahyaouy, spreek je uit als twee keer ja in het Nederlands en één keer op z’n Frans: ja-ja-oui. Ik ben 23 jaar en kom uit Utrecht. Sinds mijn 14e ben ik al werkzaam binnen Albert Heijn. Zo ben ik gestart als vakkenvuller en werd ik op mijn 17e voor mijn harde werken en enthousiasme beloond: ik werd Teamleider Verkoopklaar. Dit heb ik gecombineerd met een studie Bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit. Op 22 jarige leeftijd ben ik afgestudeerd en heb ik mij direct aangemeld voor Hét Retail Management Traineeship.

Voor het traineeship heb ik gekozen omdat ik plezier had in mijn functie als teamleider in de winkel. Als teamleider bij Albert Heijn werk je veel samen in een team en doe je je best om een mooi en aantrekkelijk winkel neer te zetten voor de klant. In de winkel is geen dag hetzelfde en daardoor heb je ook veel variatie. Het is hierbij belangrijk om snel te schakelen en besluitvaardig te zijn. Wat ik heb geleerd als teamleider is dat je altijd de klant als uitgangspunt moet nemen in alle keuzes die je maakt. Maar ook je personeel is ontzettend belangrijk, zij bepalen of iets een succes zal zijn of niet. Dit doe je door ze te enthousiasmeren, te complimenteren en mee te nemen in besluitvorming.

 Ik ben een ambitieus persoon en daardoor was ik vanaf het moment dat ik teamleider werd al bezig met de next step. Hierbij werd ik geïnspireerd door Marie-Louise, destijds trainee die in haar 2e jaar als Assistent Manager in mijn winkel stond.

Er zijn verschillende voordelen aan het teamleider zijn voor traineeship: je bent namelijk bekend met de strategie, visie en missie van Albert Heijn. Je weet dat Albert Heijn staat voor ‘iedere dag beter’ waardoor je een streepje voor hebt. Ik raakte als teamleider ook gewend aan het krijgen en geven van feedback, en ontwikkelde competenties in het samenwerken, communiceren en besluitvaardigheid. Als ook het maximale uit mijzelf en anderen te halen. Toch was het voor mij ook een lastige stap: ik zat 8,5 jaar in een vertrouwde omgeving en kwam vervolgens terecht in een nieuwe wereld buiten mijn comfort zone. Ik werd flink uitgedaagd, en dit was ik niet gewend.

Het werken op hoofdkantoor is anders dan ik in eerste instantie verwacht had. Als ik eerlijk ben, wordt er vanuit de winkel vaak gedacht dat het op het hoofdkantoor lekker rustig aan toe gaat. Het afgelopen jaar heb ik mogen inzien dat dit absoluut niet het geval is: ook hier wordt keihard gewerkt om met gave plannen te komen en deze te realiseren. Als Category Manager bij Etos ben ook ik bezig met super gave projecten waarbij ik veel verantwoordelijkheid draag. In de winkel was ik voornamelijk bezig met de korte termijn opdrachten en in mijn huidige rol is dit meer gericht op de langere termijn.

 Tijdens het traineeship heb ik al enorm veel geleerd, niet alleen op de inhoud maar ook over mezelf als persoon. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om mezelf kwetsbaar op te stellen en hierbij hulp te vragen. Maar om mijn functie als Category Manager goed uit te voeren ben ik afhankelijk van anderen waardoor ik hier constant mee geconfronteerd word. Hierdoor heb ik voldoende tijd en kansen gehad om mezelf hierin te ontwikkelen. Daarnaast word ik ook constant uitgedaagd door nieuwe opdrachten en projecten uit te voeren. Ik krijg energie van het nastreven en behalen van targets met mijn team. Overwinningen mogen gevierd worden en dat doe je samen.

Deel dit bericht

Comments are closed.