Zodra alles is opgelost, lijkt de implementatie van zo’n megaproject allemaal wel mee te vallen. Maar als je ervoor staat, is het de zoveelste logistieke uitdaging. Want het neerzetten van het nieuwe orderverwerkingssysteem AutoStore in ons fulfilmentcentrum in Houten was een verbouwing met de winkel open.
Bijzondere positie
Toen ik hoorde over AutoStore, het gerobotiseerde orderverwerkingssysteem, wist ik meteen: dit is echt ontzettend gaaf om aan mee te werken. Het vooronderzoek en basisontwerp lagen er al, maar binnen die kaders kreeg ik heel veel vrijheid om als projectleider logistiek de achterliggende visie te vertalen naar de praktische implementatie. Bovendien worden wij de kennishouders, en dat voelt toch als een bijzondere positie.
Het is een van de redenen waarom ik voor het PostNL management traineeship heb gekozen: ervaring opdoen in de praktijk en me daarnaast persoonlijk en professioneel ontwikkelen. PostNL stond boven aan mijn lijstje, want ik wilde een organisatie die écht in beweging is.
Lopende processen
Het PostNL fulfilmentcentrum in Houten is een 24/7 organisatie. We hebben producten van talloze webshops op voorraad, ontvangen ordergegevens, en zorgen dat bestellingen snel bij de eindklant worden bezorgd. Dan weet je dat alles wat je daarnaast doet de lopende processen kan verstoren. Van geluidsoverlast tot trainingen. Mijn opdracht als projectmanager logistiek is enerzijds het systeem operationeel krijgen en tegelijk de staande organisatie in alle ontwikkelingen meenemen. Dus niet iets neerzetten, het doek eraf trekken, en dit is het.
Leuke dynamiek
Deze operatie is voor een groot deel mensenwerk. Vooral omdat de transformatie niet in één klap gerealiseerd is. Integendeel, het gaat iedere keer om een kleine stap. Voor mij was die dynamiek juist leuk: want bij iedere verbetering, bij ieder stukje dat het project verder definitief werd, was weer sprake van een nieuw ontwerp dat ik moest realiseren. Maar de collega’s in het warehouse moesten steeds hun manier van werken aanpassen. We hebben geprobeerd dit te ‘verzachten’ door iedereen zich goed geïnformeerd te laten voelen, door het ‘waarom’ duidelijk te maken.
Improviseren
Natuurlijk was het ook regelmatig improviseren. Zo hebben we in overleg met de leverancier de installatie van de lopende banden naar voren moeten halen om de planning te realiseren. De nieuwe lopende banden sneden dwars door de bestaande routes in het magazijn. De inslag afdeling werd hierdoor helemaal geraakt en moesten op korte termijn verhuizen. Dit is de afdeling waar alle duizenden artikelen die via de expeditie binnenkomen voor de webshops met scanners geregistreerd en opgeslagen worden. Die werkplekken konden op dat moment nergens anders naartoe, want op de geplande nieuwe plek waren de elektra, netwerkbekabeling en andere benodigde infrastructuur nog niet beschikbaar. Daarnaast was hun toekomstige werkplek nog aangewezen als tijdelijke opslag voor al het bouwmateriaal. Uiteindelijk hebben we voorlopige werkplekken op de mezzanine kunnen inrichten en tijdelijke routes ingesteld. Een extra stukje migratie die niet gepland was. Best een klus, want alles moest heen en weer door het magazijn. Van telefoonhoesjes tot en met bouwmaterialen.
Beter worden
Bij PostNL heb ik ontdekt dat ik een flinke passie heb voor logistiek. Eigenlijk voor de combinatie van logistiek en commercieel. Logistiek is meer dan vanachter de tekentafel processen ontwerpen; het is met z’n allen iets neerzetten waar je als bedrijf beter van wordt. Bovendien heb ik dankzij de trainingen en intervisies van het traineeship geleerd om flexibel om te gaan met het realiseren van een ontwerp; om goed te luisteren naar de mensen met praktijkervaring en daarop in te spelen.
Ook passie voor logistiek?
Bekijk dan onze vacatures op www.postnl.nl/werkenbij.