Lisa Ottink
Projectleider Channel Partners Nedap Security Management
We wilden installateurs aan het gamen brengen. Of in ieder geval thuis achter de computer krijgen zodat ze meer zouden opsteken tijdens onze training. Want we willen dat installateurs die werken met AEOS zelfvoorzienend en zelfredzaam zijn. Maar onze manier van trainen bleek daarvoor niet efficiënt genoeg. Hier moest iets gebeuren! Mijn collega en ik sloten onszelf maandenlang op om een e-learning programma voor de AEOS-basics op te zetten. Het Training Task Force was geboren.
Hellup
Hoe zorg je dat een installateur die geen zin heeft in huiswerk zich toch voorbereidt op de training? Onze manier van lesgeven bleek niet geschikt: de trainer vuurde zijn verhaal af, de installateurs luisterden en gingen met een hoofd vol nieuwe termen en kennis de deur uit. Om vervolgens onze supportlijn te bellen met vragen over zaken die allemaal aan bod waren gekomen! Dat moest anders.
I learn e-learn
Learning by doing en daarmee goed voorbereid naar de training komen. Dat was onze inzet. En dus stortten mijn collega en ik ons op de wereld van het e-learnen. We wilden afwijken van de normale, vrij statische manier van e-learning, en juist motiveren! Daarom besloten we het grootste deel uit film en animatie te laten bestaan. Per module nemen we de installateur aan de hand van praktijksituaties mee door de theorie van AEOS:
- Eerst krijgen installateurs een digitale tour door ons gebouw waar ze overal onze hardware zien hangen. We leggen uit wat alles is en hoe het werkt.
- Daarna bezoeken we een fictieve klant zodat je kunt ervaren hoe onze hardware en software samenwerken. Wie heeft wanneer toegang? Hoe bepaalt en regelt ons systeem dit?
- Tot slot is het bedrijf van onze fictieve klant veranderd in een 8bits game omgeving. Zo leggen we de AEOS software verder uit. Welke tools zijn er? Hoe werken die samen? En hoe flexibel is onze software? Onze installateurs gaan het al gamend ontdekken.
Geen spelletje. Of toch?
Uiteindelijk kregen we het voor elkaar: drie interactieve modules over onze hardware, software en de interactie daartussen. Het kostte behoorlijk wat tijd, denkwerk, schrijven en schrappen. Soms was iets bijna rond en dan klopte het einde niet. Dan begonnen we opnieuw. Bij de laatste module over onze software besloten we na een maand aan het story board werken, dat we het niet goed genoeg vonden. Na een paar minuten out of the box brainstormen concludeerden we dat we een game omgeving wilden creëren om aan de hand daarvan onze software uit te leggen. Maar alle filmafspraken stonden al! Dus hadden we slechts één week om alles om te schrijven. Heel stressvol en heel goed dat we het gedaan hebben! Het is de gaafste module geworden.
Studiebollen gelanceerd
Natuurlijk mocht een gave lancering van onze nieuwe e-learning modules niet ontbreken. Dus maakten we een soort filmtrailer die we naar ons partnernetwerk stuurden. Eerst een teaser. Daarna stuurden we een gepersonaliseerde kaart waarmee de installateurs toegang kregen tot de modules. Het is super ontvangen! Installateurs vragen nu zelfs om toegang tot de modules zodat ze aan de slag kunnen. We hebben ijverige studenten gecreëerd!
Nedapper Lisa Ottink
‘Ik studeerde International Business and Languages. Dat heeft niks met het opzetten van trainingen te maken. Daar ben ik in gerold. Zo gaat dat bij Nedap: je stuurt je eigen carrière op basis van wat je interessant vindt. Als je iets gaafs ziet en je hebt een goed plan dan kun je daarmee aan de slag. Heel fijn! Ik werk in het Customer Service & Operations Team van de marktgroep Security Management. Mijn rol binnen het team is ervoor zorgen dat onze channel partners over alle tools en middelen beschikken om AEOS te vermarkten, verkopen, installeren en servicen.’