Elke maand heb je als YSE-er een coachingsgesprek met je peoplemanager. In dit gesprek bespreek je onder andere hoe je in je vel zit, wat de voortgang van je opdracht is en of je je leerdoelen behaalt. Voor mij geldt dat ik onlangs een van de laatste gesprekken van mijn traineeship bij YSE had. Jeetje, wat is de tijd voorbij gevlogen en wat heb ik veel geleerd! Ik heb bevestiging gevonden waar mijn ambitie ligt, ik weet in welk type omgeving ik graag presteer, ik heb geleerd te relativeren, ik kan zaken beter in perspectief zien en leer nog elke dag omgaan met diversiteit en weerstand.
Als ik terug kijk op de afgelopen twee jaar vergelijk ik mijn traineeship met de Tour de France. Net als Le Grand Tour kent het traineeship een organisatie, een route, een peloton, verschillende teams en worden er middelen gebruikt om de boel te stimuleren. Ik zie ook een duidelijk verschil overigens. Daar waar de Tour aan het einde van de rit één gele trui toekent aan één winnaar, verdient wat mij betreft binnen YSE iedereen een gele trui.
De organisatie
In rap tempo ontdekken en ontwikkelen. YSE is een organisatie die je op topniveau over de streep kan leiden. Ze ontwikkelen en leiden de gele-trui-dragers van de toekomst door ze te helpen hun maximale potentie te ontdekken en te benutten. Met andere woorden: Een traineeship is topsport, net als de Tour de France.
De route
In 86 uur en 21 etappes zo’n 3.660 kilometer op een fiets afleggen. Ga er maar aan staan. Elk jaar weer bekijk ik opnieuw vol bewondering de route die de individuele renners gaan rijden. Maar ondanks dat de route op hoofdlijnen bekend is, kan een renner onmogelijk elke bocht in elke etappe voorbereiden. Gezien de hoeveelheid bochten geldt dat natuurlijk ook voor een young professional in zijn/haar traineeship. Ondanks dat je vooraf weet dat de route van persoonlijke- en vakinhoudelijke ontwikkeling twee jaar duurt en uit drie etappes van ongeveer acht maanden bestaat, kan je je onmogelijk voorbereiden op elke uitdaging die je gaat tegenkomen gedurende de twee jaar. In die wetenschap dacht ik op mijn eerste werkdag: laat dat bochtenwerk maar komen!
Het peloton
Ieder jaar verschijnen er zo’n 180 zorgvuldig geselecteerde renners aan de start van de Tour. Een groot peloton dat zonder goede ploegleiders in chaos zou moeten presteren. Elk jaar vallen er ook renners af, maar het overgrote deel van deze atleten haalt die eindstreep. Namelijk, dat bochtenwerk hoef je niet alleen te doen. Daarvoor werk je nauw samen met je ploegleider en iedereen uit het hele peloton. Binnen YSE lopen op dit moment zo’n 50 zorgvuldig geselecteerde toppers. Dit peloton wordt geleid en begeleid door een director, een team van 5 talentmanagers, een HR-manager, een Business Developer en een Business Controller.
De teams
Net als het peloton van de Tour de France bestaat het peloton van YSE uit verschillende teams. Sommige teams volgen een Incompany traineeship (Simac, LUMC, Kirkman Company en binnenkort ook nog Boskalis, Eurofins en Smurfit Kappa) en sommige teams volgen een Intercompany traineeship (Information Management, Supply Chain Management, OverhYd Management of Marketing & Sales).
Ik volg het Incomany traineeship bij Simac samen met zeven kanjers van collega’s. Team Simac wordt geleid en begeleid door onze ploegleider Sophie. Ondanks dat we elkaar als teamleden veel opzoeken, regelmatig met elkaar sparren en veel van elkaar leren, vindt er over het hele peloton kruisbestuiving plaats. Heel gaaf om te zien hoe een IT-organisatie kan leren van een zorginstelling en andersom.
Doping
Een traineeship is hard werken, en soms ben je toe aan een extra boost. Een gevoelig onderwerp in de Tour zou je denken. Nee hoor, binnen YSE kennen we een simpele oplossing: stimulerende middelen. Niet in de vorm van verboden middelen, maar in de vorm van gezamenlijke activiteiten. Geef een peloton jongeren wat ruimte voor ontspanning en de meest briljante ideeën worden geboren. Even een greep uit de afgelopen periode: een YSEtival, ExcerYSE, #YSE24, JägerYSE, de HarderwYkse toertocht en het schoolrYSEje. Als ik niet beter wist zou ik ze voor gek verklaren.
Wit, groen, bolletjes en …
Net als iedere young professional droeg ik twee jaar geleden aan de start de witte trui. Als enthousiaste nieuweling op de arbeidsmarkt zal je je punten nog moeten verdienen. Maar er liggen absoluut kansen. Als YSE-er constateer ik dat onze generatie Y onmisbaar is om de uitdagingen waar organisaties nu voor staan met positieve energie te lijf te gaan. Daarbij is mijn ervaring dat je met een frisse blik echt kunt gaan voor die verandering en vernieuwing.
Na een aantal vlakke etappes en een aantal spannende sprints had ik voldoende punten verdiend voor de groene trui en kreeg ik deze na een jaar toebedeeld. Ik mocht een afdeling gaan leiden. Nu pas realiseer ik me dat het toen pas begon ….. die steile leercurve, die lange bergetappe voor de bolletjestrui. Dat is waar ik vooraf voor had getekend en waar ik het voor wilde doen. Elke dag weer topsport. Wat ik nu constateer? Dat de missie van YSE echt ergens voor staat. Ik heb leiding genomen over mijn eigen toekomst en mag mezelf leider van de toekomst noemen. Hoe gaaf is dat?!
Iedereen aan de Tour, iedereen in het geel
Ik raad iedereen aan minimaal een Tour te rijden. Soms deed het zadel pijn, soms voelde de benen ongemakkelijk, soms kreeg ik een enorme hongerklop. Vaak was het heel gezellig en onbetaalbaar leerzaam maar ook ontzettend hard werken. Nu bijna twee jaar verder kijk ik terug naar de curve waar ik doorheen ben gegaan en naar wat ik heb geleerd. Onvoorstelbaar.
Bovenal en niet te vergeten, mijn petje af voor de medewerkers van YSE. Ongelofelijk knap werk hoe zij het iedere keer weer voor elkaar krijgen om de route uit te stippelen, het peloton in het gareel te houden, de teams te leiden en al die individuele toppers over de eindstreep te begeleiden. Wat mij betreft bestaat er niet één gele trui. Iedere YSE-er is een winnaar en draagt gewoon geel.
En door!
Vorige week heb ik een aanbod geaccepteerd voor een volgende Tour in mijn carrière. Ondanks dat het geel voor mij in zicht is, ga ik alweer voor een nieuwe trui. Uiteraard en zoals het hoort te beginnen met de witte trui. Een nieuwe route, een nieuw peloton, een nieuw team en hopelijk ook voldoende stimulerende middelen.