Waar je voor moet oppassen in dit werk is het direct willen antwoorden op de vraag die een opdrachtgever stelt. Soms zijn deze namelijk vrij concreet ‘hoe maak ik mijn bedrijf duurzamer?’. Een analyse maken van de bedrijfsprocessen en een marktvergelijking later resulteert in een dik adviesrapport en hup ik kan weer verder. Nee, realiseer ik me na anderhalf jaar bij Boer & Croon. Daar help ik mijn opdrachtgever niet mee.
Natuurlijk is dit een onderdeel van het antwoord. Maar de echte oplossing ligt binnen het bedrijf zelf. Je moet ophalen waar de kansen liggen, waar de knelpunten zitten, ga langs de verschillende businessunits en leer het bedrijf en de mensen kennen.
Nieuwsgierig blijven
Het is belangrijk om een onderzoekende instelling te hebben. Trek nooit direct conclusies, bedrijfsprocessen en tradities zijn er vaak al jaren. Om draagvlak te krijgen moet je daar niet direct omheen willen gaan. Ik ga opzoek naar de laag onder deze processen en tradities, waarom is deze zo ontstaan. Ga het gesprek aan met de werknemers en stel je transparant en open op. Je moet eerst luisteren voordat je iets komt vertellen. Het is de kracht van aandacht.
Gedragen resultaat
Wanneer op je deze manier te werk gaat kom je tot het beste resultaat. Een gedragen antwoord en oplossing die regelmatig zelf door het bedrijf kan worden geïmplementeerd. Dan laten wij weer los. En wanneer dit niet zo is dan kijken we samen verder naar de vervolgstappen. Door het inzetten van een ervaren Young Manager, of het zoeken van de juiste interim-manager. Samen komen we verder.