Eindelijk is het me gelukt om de biografie van Steve Jobs te lezen. Ik ben niet zo’n boekenlezer, dus het duurde even. Maar wat een interessante persoonlijkheid was dat zeg! Een visionair volgens velen, de wereld veranderend met zijn immens populaire producten. Alhoewel hij aan de andere kant toch wat verbeterpuntjes had bij het werken met mensen. Het leek haast wel een mens. Maar bovenal is hij een blijvende inspiratiebron geworden voor velen om anders te denken dan de rest. Juist deze gedachte stond centraal in de “Think different” campagne van Apple in 1997:
“The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do.”
Vorige week stond de maandelijkse Young Colfield avondsessie weer op het programma, waarbij dit keer de ouders van de Young Colfield helden uitgenodigd waren om een kijkje in de keuken te nemen in het werkende leven van onze talenten. Nieuwsgierig als zij waren, werden er vanuit de zaal meerdere vragen afgevuurd richting de trainees. Één van deze vragen van een vader uit de zaal is bij mij blijven hangen. Young Colfield trainees staan erom bekend om bedrijven in beweging te brengen met hun frisse blik en creatief vermogen. Maar hoe breng je een bedrijfsomgeving in beweging die vol is van bureaucratie, uitblinkt in het hebben van lastige managers en dus kortom zó vastgeroest zit dat het haast onmogelijk lijkt om maar enige vorm van beweging te bewerkstelligen? Simpel! Door met super goede ideeën te komen en júíst te denken buiten de op die plek zo gewaardeerde status quo.
Dat klinkt natuurlijk makkelijker dan dat het is. Je komt al snel vast te staan in het drijfzand van gebruikelijke ideeën en praktijken en dan is het verdomd moeilijk om daar nog uit te komen. Om toch los te komen uit deze eerder genoemde status quo, deel ik hieronder 6 tips om een frisse wind door je hersenen te laten waaien en out-of-the-box te denken.
- Ga eens op visite bij de buren
Kijk eens om je heen en wees nieuwsgierig. Familie, vrienden, kennissen of zelfs volstrekt onbekenden zijn uitstekende bronnen van inspiratie. Waar zijn zij mee bezig? Misschien brengt die ene vriend die een expert is in World of Warcraft of een fanatieke interesse heeft in Hikaru Dorodango (Google het maar) je wel op hele nieuwe ideeën. Bovendien leert het je om vanuit het perspectief van anderen te kijken, ook al liggen hun interesses enorm ver van de jouwe af.
Een makkelijke manier om eens iets nieuws te leren? Volg een cursus bij Highbrow en ontvang elke dag een 5 minuten durende les in je mailbox!
- Laat de kunstenaar in jezelf los
De hersenen van een mens bestaat uit twee delen: je analytische en rationele linkerhelft en je ruimtelijke en creatieve rechterhelft. Gelukkig zijn we allemaal anders en gebruiken we onze hersenen dus ook op totaal verschillende manieren, maar de kans is groot dat je jouw rechter hersenhelft nog vaak onbenut laat. Door meer creatief bezig te zijn, worden er meer verbindingen aangemaakt in de rechter hersenhelft en kun je dát deel van jezelf activeren om tot nieuwe inzichten te komen! Probeer bijvoorbeeld eens je ideeën uit te tekenen of schrijf een gedicht, wie weet waar het toe leidt.
- Doe eens gek
De voornaamste reden waarom het moeilijk is om out-of-the-box te denken is omdat we vaak op eenzelfde manier denken. Dit komt mede doordat we ook vaak dezelfde dingen doen, met als gevolg dat de automatische piloot van standaard processen gaat draaien en je hersenen richting een passieve toestand gaan. Kijk daarom eens kritisch naar je dagelijkse routine en probeer eens iets te doen op een andere manier dan dat je dit gewend bent. Ga bijvoorbeeld eens een keer ’s ochtends hardlopen in plaats van in de avond, leg je muis eens links of doe je werk achterstevoren.
- Omarm willekeurigheid
Veel van onze creativiteit vindt zijn basis in incrementele, stapsgewijze verbeteringen van reeds bestaande ideeën. Het gros van onze ideeën kan hierin gecategoriseerd worden en zou je kunnen zien als “in-the-box”. Slechts een deel van onze creatieve uitspattingen ontstaan hier buiten en kunnen radicaal genoemd worden. Radicaal nieuwe gedachtevormen kunnen ontstaan door onverwachte of onbedoelde gebeurtenissen en combinaties hiervan als inspiratie te zien. In plaats van kleine stapjes te nemen, zijn we op die manier in staat om een enorme sprong te nemen in het diepe en terug te komen met iets waar niemand ooit maar een klein beetje aan gedacht heeft.
In het TED filmpje legt Peter Bentley uit waarom we willekeurigheid moeten omarmen. Tip: sla de lange introductie over en ga direct naar 7:30.
- Neem een douche
Waarschijnlijk heb je dit zelf ook vaak genoeg ervaren. Je wordt ’s ochtends wakker en bedenkt je wat je allemaal moet doen die dag en welke problemen je meeneemt van gisteren. “Hoe ga ik dit in hemelsnaam tot een goed einde brengen?”, denk je dan. Vol goede moed besluit je de dag in te gaan, je ziet wel waar vandaag je gaat brengen. Je neemt een douche en denkt er nog eens rustig over na. Het lijkt te helpen! “Hmm, dat klinkt eigenlijk best logisch” en “wat als ik het nou zo probeer?”, klinkt het in je hoofd. Plotseling ziet de wereld er weer logisch uit en ben je er weer helemaal klaar voor die dag.
Komt het je bekend voor? Je bent niet de enige. Ik zal je niet vermoeien met de uitgebreide wetenschappelijke verklaring hiervoor, maar het komt erop neer dat we onder de douche een moment hebben om te relaxen en even afgeleid zijn van de waan van de dag. Dit biedt nét dat momentje om oplossingen te vinden voor een probleem of om met een super creatief idee te komen. Misschien heb je dit ook wel wanneer je luistert naar muziek of wanneer je een stuk gaat hardlopen. Probeer eens verschillende dingen om erachter te komen wat jou dat relaxmomentje bezorgt om even rustig na te denken.
Natuurlijk zijn het niet altijd baanbrekende ontdekkingen die ontstaan onder de douche. Op de Tumblr pagina van Shower Thoughts vind je allerlei gekke en mind blowing hersenspinsels die onder de douche ontstaan zijn.
Bron: http://just-shower-thoughts.tumblr.com/
- Durf fouten te maken
“Anyone who has never made a mistake has never tried anything new”. – Albert Einstein
Zorg ervoor dat je jezelf niet tegen laat houden om dingen te proberen, uit angst om fouten te maken. Alleen door fouten te maken, leer je wat wel en wat niet werkt. Alleen door fouten kom je verder!
- Durf je te vervelen
In ons drukke bestaan, zijn we snel geneigd om elk stukje van onze agenda zo optimaal mogelijk te benutten. Je zult jezelf er dan misschien ook vaak op betrappen dat je agenda overvol is en je je geen moment hoeft te vervelen. Maar waarom niet? Waarom zou je je niet eens mogen vervelen? Probeer, in plaats van al je dagen vol te plannen, eens een lege dag in je agenda te krijgen, omarm het. Geef jezelf de kans om een klein stapje terug te nemen en kijk eens om je heen. Neem eens de tijd om na te denken en al de mogelijkheden die hierboven genoemd worden te proberen. Maar laat het ook een beetje op je af komen. No pressure.
Om nog terug te komen op mijn inspiratiebron voor deze blog, wil ik ten slotte nog deze quote delen uit de biografie van Steve Jobs waaruit blijkt waartoe we in staat kunnen zijn door anders te denken:
“Op de dag dat Steve Jobs de Macintosh onthulde, vroeg een verslaggever van Popular Science aan Jobs wat voor soort marktonderzoek hij had gedaan. Jobs antwoordde spottend: ‘Had Alexander Bell marktonderzoek laten doen voordat hij de telefoon uitvond?”1
Dus, wat ga jij vandaag als eerste doen (naast douchen, hoop ik)?
1 Walter Isaacson (2013) Steve Jobs: de biografie, Spectrum.