Rick Mackay, lid van het IT managementteam, vertelt over zijn werkervaring bij Aegon.
De snel veranderende technologische ontwikkelingen zijn amper bij te houden. En ze veranderen het dagelijkse leven en het bedrijfsleven drastisch. Denk aan zelfrijdende auto’s, smartwatches en drones. ‘Ook verzekeraars ontkomen niet aan deze drastische veranderingen’, vertelt Rick Mackay. ‘Daarom zoek ik mensen die weten wat morgen hot is’.
Opzoek naar mensen die weten wat morgen hot is. Maar is Aegon als verzekeraar daar niet te duf voor?
‘Dat is inderdaad wat veel mensen denken. Maar niets is minder waar! De complexe omgeving van de verzekeringswereld zorgt juist voor veel uitdaging. De verzekeringswereld heeft geen sexy imago. We hebben wel nog een wereld te winnen. Ik geloof in digitaal, geen papier meer. Versimpeling en misschien wel zonder teksten. Afbeeldingen zullen het overnemen. Dat zie je nu al op Instagram en dat is nog maar het begin.’
Gaat Aegon verzekeringen op den duur verkopen met behulp van afbeeldingen?
‘Ik denk dat alleen afbeeldingen iets te ambitieus is, maar ik geloof dat het met een stuk minder lettertjes kan. Veel tekst maakt het nodeloos moeilijk. Dit past niet bij onze strategie. Wij willen namelijk geldzaken zo makkelijk en begrijpelijk mogelijk maken. We zullen het moeten realiseren om producten te verkopen aan de hand van vier eenvoudige afbeeldingen. Kunnen we dit niet dan zullen we net zoals Kodak en Blackberry overbodig raken.’
Dat is uitdaging 1. Wat is een andere grote uitdaging van Aegon?
‘Het is van groot belang dat onze IT-afdelingen steeds sneller leveren. De wereld verandert namelijk in een vlot tempo. Dit is vooral een grote uitdaging voor onze kortlopende marketingacties. Willen we bijvoorbeeld onze klanten in de kerstvakantie een pakket met reis-en autoverzekering aanbieden, dan moet dat binnen een week kunnen staan op Aegon.nl. De achterkant van ons administratiesysteem moet snel veranderen. We kunnen dit namelijk nog niet aan met onze huidige IT-infrastructuur.’
Data speelt een steeds grotere rol in de huidige maatschappij. Gebruik van klantgegevens is hot topic. Wat is jouw gedachten hierover?
‘De nieuwe technologieën bieden ons veel kansen. We krijgen namelijk meer informatie over individuen. En kunnen onze klanten hierdoor beter en voordeliger te helpen. Klanten kunnen zelf bepalen welke informatie zij vrijgeven. Wij zullen bovendien zeer zorgvuldig omgaan met die data en op een begrijpelijke manier vertellen hoe we dat doen. Een voorbeeld van het gebruik van de data van klanten is: sport je twee keer per week, wat de kans op hart- en vaatziekten vermindert, dan kunnen we een korting geven op een overlijdensrisicoverzekering. Het doorgeven van deze data is mogelijk via een smartwatch.’
Wat voor type personen zoek jij voor Aegon?
‘Voor ons is het belangrijk dat jij het leuk vindt om op een leuke, betere en nieuwe manier klanten financieel bewust te maken. Je hebt een technische achtergrond maar de type opleiding maakt mij niet zoveel uit. Bij ons gaat het voornamelijk om je mindset en competenties. Je denkt bovendien out-of-the-box. Wees tot slot bij ons geen individualist: bij Aegon doe je het samen!’