Virtual reality en artificial intelligence: van techneuten-speeltje naar serieuze tool

0
Leestijd: 3 minuten

Virtual reality (VR) en artificial intelligence (AI) zijn dé buzzwoorden van 2017. Van 360° gaming tot virtuele hersenoperaties en van zelfrijdende auto’s tot de zoekalgoritmen van Google. De technologische ontwikkelingen staan op een kantelpunt. Dat ze onze wereld drastisch zullen veranderen, staat als een paal boven water. Maar wat is het en wat kunnen we ervan verwachten?

“Virtual reality is een computergegeneerde wereld. Je kunt naar plekken waar je normaal niet naartoe kunt. Je kunt met haaien zwemmen in de oceaan. Je kunt met je vrienden naar de maan. Of op de rug van een dinosaurus rondvliegen over een stad. Zo gek als je maar kunt bedenken, is het mogelijk”, vertelt universitair docent Virtual Reality Willem-Jan Brinkman tijdens een college voor de Universiteit van Nederland.

Snelle adoptie door consumenten

En nieuwe technologische ontwikkelingen, hogere resoluties en toegenomen processorkracht zorgen ervoor dat die virtuele wereld steeds realistischer oogt. VR-brillen en headsets zijn goedkoper en reageren veel beter en directer op bewegingen. Max Louwerse, hoogleraar Cognitieve Psychologie en Artificiële Intelligentie aan de Tilburg University, legt uit: “De ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel. Tien jaar geleden kostte een VR-bril 10.000 euro. Vier jaar geleden nog slechts 1.000 euro. En nu krijg je het ding bij wijze van spreken bij een pak cornflakes. Dat zorgt natuurlijk voor een snelle adoptie door consumenten.”

‘Tien jaar geleden kostte een VR-bril nog 10.000 euro, nu krijg je het bij een pak cornflakes’

VR-video’s kijken via YouTube

Uit onderzoek van Ipsos blijkt inderdaad dat steeds meer Nederlanders bekend raken met virtual reality: 65 procent heeft er inmiddels van gehoord. En bijna een op de vijf Nederlanders had weleens een VR-ervaring. Vooral 360° video’s online, VR-games en virtuele rondleidingen zijn populair. Zo kijkt 44 procent weleens korte VR-video’s in een app of via YouTube. Een op de tien Nederlanders beschikt zelf over een VR-bril. Meestal is dit een Cardboard-, Gear VR- of kunststofbril voor de mobiele telefoon.

“VR biedt vele mogelijkheden. Zeker in combinatie met andere vakgebieden”, gaat Louwerse verder. “Denk aan artificiële intelligentie, oftewel het door algoritmes aansturen van machines om menselijke taken te simuleren. Met AI kun je machines leren automatisch tumoren te herkennen. Of de camera van een zelfrijdende auto een boom, straat of menselijk object laten detecteren. En in combinatie met VR kun je avatars tot levensechte gesprekspartners maken. Een interessante ontwikkeling voor het onderwijs.”

Niet voor niets opende Tilburg University twee jaar geleden het DAF Technology Lab, een mixed reality laboratorium voor ‘immersive education, innovative research and corporate partnerships’. “Het doel? Onderwijs meeslepender te maken. Zo leer je niet hoe hersenen er uit zien op een PowerPoint-presentatie, maar kun je er met VR-projectie in staan en ermee spelen. Studenten gaan in het lab virtueel aan de slag in hun toekomstige werkveld: een rechtszaal, ziekenhuis of de bestuurskamer van een internationale onderneming. En leren op die manier vele malen beter.” Studenten die Cognitive Science & Artificial Intelligence studeren beleven niet alleen het DAF Technology Lab, ze vormen het DAF Technology Lab met nieuwe ideeën, nieuwe innovaties, nieuwe toepassingen.

Verkennen en pionieren

“Wat precies de impact wordt van ontwikkelingen als VR en AI is moeilijk te voorspellen”, zegt Henk Vermeulen, Lead van de Capgemini Collaboration Zone, oftewel CoZone. “Heeft iemand ooit nagedacht over de impact van de schroevendraaier? Nee, maar combineer je het ding met hout, schroefjes en een leeg huis dan is na hard werken je huis ineens gevuld. We zijn de mogelijkheden van VR en AI volop aan het verkennen en pionieren. En daar komen absoluut mooie dingen uit.”

‘Over de impact van de schroevendraaier heeft nog nooit iemand nagedacht’

Net zo overdonderend

In de CoZone worden technologische innovaties onderzocht in multidisciplinaire teams. “We stellen onszelf hier vier vragen: wat kunnen we met een technologie invullen dat nog niet bestaat? Is het vernieuwend? Voor wie is het interessant? En waarom?”, aldus Vermeulen. “Een van onze VR-teams werkt nu aan het creëren van simulaties waarin een brandende vrachtwagen geblust moet worden. Ontzettend leerzaam om zo’n situatie in een VR-omgeving mee te maken. Net zo overdonderend, maar met beduidend minder schade. En een AI-team leert momenteel een machine om asfalt te analyseren en beschadigingen op te sporen. Dat scheelt veel werk van dure asfaltexperts.”

Werken als een mad scientist

“Blijkt een toepassing niet haalbaar, dan hebben we er alsnog ontzettend veel van geleerd. Voor onszelf én voor onze klanten. Falen is dus niet mogelijk”, lacht Vermeulen. “De uitdaging is denken waar nog niemand aan heeft gedacht, oftewel werken als een soort ‘mad scientist’. De kracht zit ‘m in het maken van de juiste combinaties, vaak uit onverwachte hoek. En daar hebben we volop creatieve, inventieve geesten voor nodig die snappen wat technologie inhoudt. Wat IT betreft leven we momenteel in de mooiste tijd ooit. Ik zou willen dat ik nu afstudeerde.”

Deel dit bericht

Comments are closed.