Traineeship Pon – Marijn Achtereekte

0
Leestijd: 4 minuten

“Ik heb strategische projecten gedraaid, aan de lopende band gestaan en ben dwars door Californië gecruiset!”

Marijn Achtereekte, Master International Finance Management, kwam er pas tijdens het sollicitatieproces achter wat Pon precies doet. “Ik schoof tussen recruitmentpresentaties van Shell en EY bij Pon-mensen aan voor de lunch. Dat was zo gezellig dat ik me spontaan heb aangemeld voor de sollicitatieronde. Een goede ingeving, want ik ben hier helemaal op mijn plek!”

“Pon is weliswaar een grote, internationale speler, maar voelt heel open aan. Je stapt als trainee bij iedereen naar binnen. De begeleiding is erg persoonlijk en tijdens de trainingsweken werd ik iedere keer weer uitgedaagd. Dit heeft mij als persoon echt verder geholpen. Bovendien is de productrange bij Pon enorm breed. Van fietsen en auto’s tot graafmachines en scheepsmotoren; je kunt allerlei business units ontdekken die allemaal unieke bedrijfsculturen hebben. Plus: bij sommige organisaties ligt naar mijn idee bijna alles vast. Als je daar een commercieel management traineeship volgt, weet je al zo’n beetje wat je de volgende tien jaar gaat doen. Hier is het veel meer build your own career.”

Niet te veel. Niet te weinig.

Marijn startte met een project bij Audi. “Daar heb ik een supply chain opdracht gedaan, waarbij we hebben onderzocht hoe we de voorraad zo goed mogelijk op de vraag konden afstemmen. Je wilt zo min mogelijk voorraad aanhouden, maar wel aan de behoefte van dealers – en dus de klant – kunnen voldoen. Hoe ontwikkelt de vraag zich? Hoe speel je in op bottlenecks, zoals productie-issues bij de fabriek? Ik heb een forecastmodel gemaakt dat dit beter inzichtelijk maakt. Inhoudelijk interessant, maar het gaafste vond ik dat ik echt werd meegenomen door mijn manager. Ik werd bij allerlei vraagstukken betrokken. Ook thema’s die niets met mijn opdracht te maken hadden. Bovendien was ik onderdeel van het logistieke team, waardoor ik veel van de operatie meekreeg!”

Nieuwe mobiliteitsmodellen

Het plan was dat Marijn vervolgens een opdracht in Australië zou oppakken. Maar down under bleef ver weg. “Dat project ging last-minute niet door. Gelukkig kon ik bij een hele gave Pon-startup, Next Urban Mobility, aan de slag. Dat sprak me aan, want we moeten anders gaan denken over mobiliteit, zodat we onze steden leefbaar houden. En Pon wil daarin voorop lopen. Next Urban Mobility ontwikkelt hubs, bijvoorbeeld aan de rand van dichtgeslibde steden. Binnen die hubs komen alle vormen van mobiliteit samen, inclusief OV. Software geeft aan hoe je het beste kunt reizen en op de hub vind je bijvoorbeeld Greenwheels auto’s, e-bikes, enzovoorts. Ik heb twee projecten voor deze startup gedaan. De eerste was een pilot, samen met de overheid, om te onderzoeken hoe we mensen konden stimuleren om de fiets in plaats van de auto te pakken. Daarnaast heb ik business cases ontwikkeld. Waar moeten hubs komen? Hoe worden ze financieel rendabel? Wanneer? Welke prijzen dienen we te hanteren? Met welke in- en externe partijen gaan we samenwerken? Het leuke bij zo’n startup is dat je met een klein team werkt en echt met alle facetten bezig bent!”

Nieuwe mobiliteitsmodellen

Tien kilo

Hoewel Australië een brug te ver was, kon Marijn voor project drie wel naar het buitenland. “Naar de Lone Star State in de VS, Texas. Dat was best even aanpassen. Alleen al qua eten. Ik ben in zes maanden tijd tien kilo aangekomen! En heb en passant een kostenbesparingsproject voor een dealernetwerk van luxe auto’s – Porsche, Lamborghini, dat werk – opgezet. Zo besparen we minimaal 600.000 euro op jaarbasis. Mooi. Net als de trip met een camper, dwars door Californië, samen met twee collega trainees!” Na zijn traineeship, is Marijn Finance ingegaan. “Ik heb een strategische mindset – beoordeel graag het grotere plaatje – maar wil op dit moment wat meer de inhoud in. Een vak leren, zeg maar. Ik zit bij het Reporting & Control team en houd me vooral bezig met financiële analyses van de verschillende businessgroepen, presentaties voor de Board, RVC en andere stakeholders en met financieringsvraagstukken met betrekking tot M&A. Een mooie stap, want ik kan hier veel leren. Wat is belangrijk voor zo’n groot bedrijf? Waar sturen we op en waar worden we op afgerekend? Wat zijn redenen om een bedrijf te kopen of te verkopen? Heel breed eigenlijk! Ook ga ik de Register Controller opleiding volgen. Terug in de collegebanken dus. Had ik twee jaar geleden toen ik mijn master afrondde, niet echt verwacht, maar nu trekt het me toch weer.”

Vier weken zweten

Los van de open cultuur en de intensieve coaching (“veel aan gehad!”) is Marijn zeer te spreken over het netwerk dat hij heeft opgebouwd. “Met trainees van mijn eigen lichting, maar ook met oud-trainees. Er werken er een heleboel bij Pon en ze zitten op mooie posities. Die oud-trainees wisselen graag ervaringen met je uit. Dat is fijn, want zij begrijpen waar je als trainee tegenaan loopt.” Dat kunnen vakinhoudelijke uitdagingen zijn, maar soms zelfs fysieke. Marijn: “Ha ha! Ja, op een gegeven moment werd alle trainees gevraagd om zich de volgende dag op het hoofdkantoor te melden. De CEO vertelde toen dat we vier weken lang, van zes uur ’s ochtends tot vier uur ’s middags, bij fietsfabriek Derby Cycle in het Duitse Cloppenburg, aan de lopende band zouden staan. En dat gebeurde! We wisselden het werk als ‘extra handjes’ af met het opzetten van een adviesrapport voor verbeteringen van het productieproces. Dat hebben we na afloop aan onder andere de CEO van Pon en de SVP van Pon Bike gepresenteerd. Naast dat het een hele gezellige tijd was, hebben we elkaar ook beter leren kennen.”

Share.

Comments are closed.