Effectief communiceren, hoe doe je dat?

0
Leestijd: 3 minuten

Communiceren; we doen het eigenlijk non-stop. In alles wat we doen communiceren we met elkaar, verbaal en non-verbaal, bewust en onbewust, het ontvangen of zenden van communicatie. Met je broer, je vriend of vriendin, de tandarts en met je manager. We maken eigenlijk al gebruik van communicatie zolang we het ons kunnen herinneren. We geven ermee aan wat ons bezighoudt, waar we blij of verdrietig van worden, wat ons beweegt en waar we van houden. Goede communicatie is ontzettenc belangrijk, volgens Brian Tracy, een gerenommeerde leiderschap-goeroe, draagt de capaciteit om te communiceren voor 85% bij aan je persoonlijke of zakelijke succes. Dat communiceren belangrijk is, zowel privé als zakelijk dat is wel duidelijk. Communiceren zelf is niet lastig, maar wil je ervoor zorgen dat communicatie effectief is, dan wordt dat meteen een heel stuk lastiger. Want hoe communiceer je eigenlijk effectief?

ef·fec·tie(bijvoeglijk naamwoord, bijwoord)

  1. werkelijk; (België; juridisch) onvoorwaardelijk: drie jaar effectief
  2. waardoor het beoogde doel bereikt wordt; = doeltreffend

com·mu·ni·ce·ren (communiceerde, heeft gecommuniceerd)

  1. in verbinding staan: communicerende vaten buizen die met elkaar in verbinding staan
  2. persoonlijk contact hebben; spreken (met)

Effectieve communicatie gaat dus om het bereiken van een beoogd doel; waarbij je persoonlijk contact hebt en je rekening houdt met wie je toehoorders zijn. Iedereen doet dit op zijn eigen manier. Het gaat om het gewenste effect, wat jouw bedoeling is en wat daarop de reactie is van de ander. Over dit onderwerp kreeg ik twee weken geleden een training – een aantal hele handige bevindingen, trucjes en aandachtspuntjes om je communicatie nog effectiever te maken wil ik jullie niet onthouden!

Iedereen heeft zijn eigen kaart van de wereld

Vanaf onze geboorte bouwen we onze eigen kaarten van de wereld. Dit door ervaringen, opvoeding, keuzes die we gemaakt hebben, vrienden, cultuur, overtuigingen en waarden. Al deze verschillende kaarten verzameld vormen uiteindelijk jouw model van de wereld en is uiteindelijk jouw eigen werkelijkheid. Dit betekent dus dat iedereen zijn eigen werkelijkheid heeft. Wij als mens geven alles betekenis, dat is ook logisch, wij hebben die structuur en die kaders nodig om een beetje grip te houden op ons leven. Een kader biedt ons veiligheid, het begrenst, geeft rust, overzicht en het geeft ons sturing. Doordat we allemaal verschillende filters hebben, geven we dus ook allemaal een eigen betekenis aan woorden en aan communicatie. Het is dus super belangrijk om je hier van bewust te zijn, ook tijdens de communicatie met anderen. Wees je bewust van de verschillen in kaders van anderen, iedereen leeft in zijn eigen unieke realiteit die is opgebouwd uit eigen indrukken en individuele levenservaringen. Stel je hebt door dat je gesprekspartner hele andere kaders heeft dan jij, wat doe je er vervolgens mee? Het bespreken van de verschillende kaders is super waardevol en helpt de communicatie enorm. De volgende stappen zou je kunnen nemen:

  1. Ik zie / hoor / voel de volgende signalen bij jou.
  2. We hebben beiden kennelijk een ander uitgangspunt of andere verwachtingen.
  3. Wil je meer vertellen over hoe jij het kader ziet?
  4. Ik vertel je dan ook mijn aannames of ideeën hier over.

Kalibreer jij wel eens tijdens een gesprek?

Huh, kalibreren hoor ik je denken? Wat is dat? Kalibreren is het herkennen en controleren van een stemming bij een persoon door de non-verbale onbewuste signalen waar te nemen zoals lichaamstaal en lichaamsbewegingen. Dit zijn erg goede indicatoren om door te hebben wat er nou eigenlijk werkelijk in iemand omgaat en wat iemand werkelijk bedoelt. Door veranderingen waar te nemen aan de buitenkant bij iemand, kun je ervan uitgaan dat er ook dingen veranderen aan de binnenkant. Maar; let op, kalibreren is altijd zonder oordeel, en juist dat maakt het zo moeilijk. Je eigen kaarten moet je dus proberen zoveel mogelijk los te laten. Stel je voor: je ziet dat je gesprekspartner zwaarder begint te ademen. Hij zal wel boos zijn door wat ik net gezegd heb! Of is hij verdrietig? Of bang? Er op zo’n moment goed op te letten of er naar vragen zorgt ervoor dat je een uitgangspunt ontwikkeld (ijken). Dit helpt je leren kennen bij welke non-verbale trekken welke interne beleving hoort. Dit is handig want als je dit op een gegeven moment goed weet in te schatten, kun je makkelijker je communicatie hierop aanpassen en zal de communicatie uiteindelijk ook effectiever zijn.

Dus, wees je bewust van de kaarten die iedereen bezit, en probeer dit d.m.v. kalibratie zo goed mogelijk de signaleren. Wedden dat je communicatie zo een stuk effectiever wordt?

Deel dit bericht

Comments are closed.