Annemiek Silvius – Technisch Trainee ProRail

0
Leestijd: 3 minuten

Hoe word je opdrachtgever bepaald?

Het traineeship van ProRail omvat 3 opdrachten van 8 maanden. Het bedrijf is erg groot en heeft veel verschillende afdelingen. Kiezen wat voor opdracht je dan ook kan doen is in het begin erg lastig. Gelukkig wordt de eerste opdracht voor je bepaald door de traineemanager. Welke thema’s en vakgebieden je interessant vindt komt vaak tijdens je sollicitatie aan bod en op die manier kan je toch een invloed uitoefenen op je eerste opdracht. De tweede en derde opdracht heb je zelf in de hand. Door middel van zelf het gesprek aan te gaan met andere trainees en collega’s binnen ProRail zoek en kies je de volgende opdracht. Eisen voor je volgende opdracht is vooral dat het uitdagend voor je is, persoonlijk en inhoudelijk. Of je een opdracht meer op beleid of richting de operatie wil doen is aan jezelf. Dit zorgt er voor dat je tijdens je traineeship een brede kijk kan krijgen op wat ProRail allemaal te bieden heeft.

 

Waarom heb je voor ProRail gekozen?

Het mooie van het werk dat ProRail doet is dat het zo tastbaar is. Het is heel duidelijk waar je je werk voor doet, namelijk het laten rijden van de treinen buiten. Een maatschappelijk verantwoord vraagstuk waar veel verschillende aspecten samenkomen. Zo wordt er binnen ProRail nagedacht over de infrastructuur over 20 à 30 jaar maar zijn er ook mensen volop bezig om de treinen in het hier en nu te laten rijden. De doorslag die het mij heeft gegeven om bij ProRail te werken is de sfeer binnen de traineegroep die ik heb ervaren tijdens de selectiedag. Hoe de trainees met elkaar omgaan en het enthousiasme dat zij uitstraalden over het traineeship spraken mij erg aan. Ik wilde daar ook deel van uit maken! 

 

Wat houdt je opdracht in?

Momenteel ben ik bezig met mijn eerste opdracht waar ik zit bij de afdeling civiele techniek binnen assetmanagement. Vanuit deze afdeling ben ik onderdeel van het programmateam baanlichaam. Dit programmateam houdt zich bezig met de staat van het baanlichaam (de baan onder het spoor en de ondergrond) en de toekomstbestendigheid er van. De stabiliteit en draagvermogen van het baanlichaam speelt namelijk een cruciale rol in de capaciteit om meer en snellere treinen te laten rijden in de toekomst. Meer specifiek houd ik mij bezig met het inzicht krijgen in welke maatregelen we kunnen nemen om de veiligheid van het baanlichaam te waarborgen en welke kosten en tijdsimpact hier aan verbonden zijn. Hierbij werk ik samen met specialisten maar ook met cost engineering.  

 

Wat zijn de leukste ervaringen tot nu toe bij ProRail ?

Toen ik nog maar net aan mijn traineeship was begonnen waren er werkzaamheden bezig bij Geldermalsen, hier werd een diepwand aangebracht ter voorkoming van trillingshinder. Ondanks dat ik nog maar net binnen was en dit geen onderdeel van mijn opdracht was, werd ik uitgenodigd om mee te gaan kijken naar de werkzaamheden! Daarnaast is het erg leuk om te ervaren hoe de trainees met elkaar omgaan. Door intensieve training met elkaar maar ook tijdens borrels leer je je eigen lichting en de andere trainees al snel kennen en worden ervaringen en kennis over ProRail veel met elkaar gedeeld.

 

Wat is je het meeste opgevallen tot nu toe?

De manier waarop trainees binnen de organisatie staan. Niet overal is even bekend wat het traineeship binnen ProRail inhoudt, maar de manier hoe je wordt ontvangen door alle collega’s is prettig om te ervaren. Je wordt gezien als een waardevolle toevoeging door je afdeling en je krijgt veel mogelijkheden om kennis te maken met anderen, binnen alle lagen van ProRail. Waarin ProRail ook uniek is, is dat ProRail geen commercieel belang heeft. De organisatie is gedreven om het treinverkeer buiten zo goed, veilig en efficiënt mogelijk te laten rijden.  

 

Wat zouden je tips zijn voor het solliciteren?

Bedenk goed wat jij wilt halen uit een traineeship en waarom bij ProRail. Wat zouden voor jou ontwikkelpunten zijn en wees hier open en eerlijk over tijdens je sollicitatie. En natuurlijk, wees jezelf!

Deel dit bericht

Comments are closed.