De klant is kritisch, en terecht.
Er gaat geen feestje of familiedag voorbij waarbij ik geen vragen of opmerkingen krijg over Albert Heijn. De positie en impact van ons bedrijf in de maatschappij vind ik dan ook het allermooiste aan mijn werk. Tegenwoordig kan ik dit dagelijks aan den lijve ondervinden op de winkelvloer. Na een jaar op het hoofdkantoor in Zaandam te hebben gewerkt, ben ik in maart 2018 begonnen in een van onze winkels. Het tweede jaar van het Retail Management Traineeship is namelijk het winkeljaar. Met je poten in de klei, van vakkenvuller tot Assistent Supermarktmanager. Alle opgedane Excel en PowerPoint skills kunnen letterlijk de koelcel in op het moment dat je onder de blauwe letters door de schuifdeuren loopt. Vanaf moment één draait het om de winkel, medewerker en vooral de klant. Het unieke aan het winkeljaar is dat je iedere dag test wat de klant nou echt van ons bedrijf vindt. Deze mening wordt trouwens ook niet onder stoelen of banken gestoken. De klant is kritisch, en terecht.
Wanneer je solliciteert voor dit programma is het dan ook belangrijk om te beseffen dat dit tweede jaar van cruciaal belang is om te begrijpen wat Albert Heijn doet, voor wie wij werken en waar onze 100.000 medewerkers dag in dag uit mee te maken krijgen. Als Assistent Supermarktmanager ben je medeverantwoordelijk voor het complete reilen en zeilen in de winkel. Op dagelijkse basis betekent dit dat ik mij bezighoud met de uitstraling van de winkel, controle van de processen en allerlei vragen van collega’s en klanten. Daarnaast vind ik het erg leuk om betrokken te zijn bij de ontwikkeling van medewerkers en het realiseren van de lange termijn doelen van de winkel. De afgelopen zes maanden zijn voorbij gevlogen en iedere dag is weer compleet anders. Inhoudelijk had mijn huidige functie niet veel meer kunnen verschillen met mijn financiële rollen op het hoofdkantoor.
Een kijkje in de finance keuken
Het raakvlak tussen finance en strategie heeft mij al sinds mijn studietijd erg getrokken. Daarnaast houd ik als nuchtere tukker wel van een no-nonsense mentaliteit en niet al te veel politieke spelletjes. Dit alles heb ik gevonden in mijn eerste jaar van het Traineeship. Ik ben gestart binnen de Business Planning & Performance teams van respectievelijk Albert Heijn en Ahold Delhaize. Direct werd ik omringt door uitstekende financials en managers die mij alle ruimte en tijd gaven om te leren en mijn ideeën uit te werken. Naast het meedraaien in de business control cyclus heb ik een aantal super interessante projecten mogen oppakken. Zo heb ik een dashboard opgezet waarbij we de impact en toegevoegde waarde van onze online verkopen op iedere specifieke Albert Heijn in Nederland kunnen analyseren. Daarnaast heb ik voor Ahold Delhaize bij mogen dragen aan het ontwikkelen van de business case en E-commerce strategie voor onze joint venture in Indonesië!
In hetzelfde schuitje
Het is heel erg gaaf om samen met een traineegroep dit hele traject af te leggen. Ondanks dat we allemaal verschillende achtergronden en werkgebieden hebben, maken we al anderhalf jaar hetzelfde mee. Alle trainingen, masterclasses en coachings zijn dan ook altijd mooie momenten om even stil te staan bij wat we al geleerd hebben en waar we tegen aanlopen in zo’n grote organisatie. Naast deze maandelijkse trainingen zorgen we er ook zeker voor dat we elkaar in een andere setting spreken. Zo gaan we regelmatig op vrijdag wat drinken of een weekendje de hort op om bijvoorbeeld één van onze buitenlandse ketens te bezoeken. Over een aantal weken staat al weer een tripje naar Athene op de planning. Al met al is dit Traineeship voor mij de perfecte manier om ons bedrijf te leren kennen. Tegelijkertijd kom ik te weten wat de dingen zijn die ik wil leren en belangrijk vind op zowel privé als professioneel vlak. Tot slot merk ik dat ik tijdens het schrijven van dit verhaal praktisch alle clichés uit de kast heb getrokken, maar ik kan niet anders dan ze beamen.