Hoe is het om voor één van de duurzaamste telco van de wereld te werken? – KPN

0
Leestijd: 3 minuten

Ongeveer één jaar geleden begon voor mij het “echte” werkende leven door te starten binnen het Young Talent Program (YTP) van KPN. Toen ik twee jaar daarvoor begon aan een master duurzame chemie had ik nooit verwacht te gaan werken voor een telecomprovider (Telco). Tijdens mijn studie was ik vooral aan het kijken bij de grote chemie en levensmiddelenproducenten, niet bij de aanbieder van mijn mobiele abonnement. Echter heb ik in een enthousiaste bui, tijdens de zoektocht naar een technisch traineeschip, ook een mailtje gestuurd naar KPN. Toen ik werd uitgenodigd voor een gesprek ging ik mij eens goed verdiepen in het bedrijf. Tot mijn grote verbazing bleek KPN veel meer te zijn dan enkel de aanbieder van telefoonabonnementen, TV en internet. KPN blijkt een enorm duurzaam bedrijf dat midden in de samenleving staat. Niet alleen vanwege werkzaamheden voor Rijkswaterstaat, NS, en 112 maar ook door hun duurzame ambities. Ondanks dat KPN in 2017 is uitgeroepen is tot duurzaamste Telco van de wereld (Dow Jones sustainability index) en in 2018 wederom bij één van de meest duurzame telecombedrijven hoort, blijven ze hun doelstellingen aanscherpen. Deze informatie had ik toentertijd van het internet gehaald, toch benieuwd hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

Met het bovenstaande in mijn achterhoofd begon ik vol goede moed met het KPN Young Talent Program: laat mij maar meedenken met alle duurzaamheidszaken. Tijdens mijn eerste opdracht had ik eigenlijk weinig tot niks te doen met de duurzame doelstellingen van het bedrijf. Dit was voor mij enigszins een gemis omdat ik graag mijn kennis en kunde wilde gebruiken om mee te helpen. Terwijl ik merkte dat er meer mensen hun duurzame ei niet kwijt konden ben ik een groepje gestart (code green) samen met enthousiastelingen over dit onderwerp. We zijn nu bijna met zijn 10’en en organiseren ludieke challenge’s, bezoeken recycling partners en we proberen zoveel mogelijk te luisteren naar de behoeftes van collega’s om meer duurzame keuzes te kunnen maken.

Vanuit code green werd ik op de hoogte gesteld van een intern evenement waarbij we in twee dagen van 12 uur een oplossing moesten bedenken voor een actueel duurzaam probleem. Tijdens deze twee dagen hebben we in teams een business case opgesteld om KPN positief deel te laten nemen van de naderende energietransitie. Ons team had volgens de jury het beste idee (zie foto). Het mooiste van deze twee dagen was dat de jury een pilot van ons idee ook daadwerkelijk gaat uitvoeren. Voor mij liet dit zien dat er naar je geluisterd wordt als je een goed idee hebt en dat ze ook echt actie durven te nemen.

Gelukkig bleven we met code green niet onopgemerkt en kregen we prettige contacten met de mensen die het duurzaamheidsbeleid bedenken en uitvoeren. Deze contacten heb ik benaderd toen ik op zoek ging naar een plek voor mijn laatste opdracht. Van het een kwam het ander en vanaf september ga ik een jaar aan de slag bij het team “Energie & Milieu Management”. Samenvattend begon ik vorig jaar in een technische functie zonder duurzame activiteiten, ben ik met andere enthousiastelingen een duurzaamheidsgroepje gestart en mag ik nu meedenken en werken aan het duurzaamheidsbeleid van KPN. Waar ik in eerste instantie twijfelde over KPN heeft het al mijn verwachtingen overtroffen en ben ik overtuigd dat ik nog jaren mijn (duurzame) ambitie kwijt kan in dit bedrijf.

Share.

Comments are closed.