Pon Retail Traineeship bij Pon Luxury & Performance Cars

0
Leestijd: 5 minuten

Ben jij bijna klaar met afstuderen, maar weet je nog niet precies wat je daarna wilt gaan doen? Twijfel je over bijvoorbeeld een traineeship of wil jij gelijk aan de slag als starter? Joris vertelt over zijn ervaring tijdens zijn periode tijdens het Pon Retail Traineeship. Benieuwd? Lees dan gauw verder!

“Het Pon Retail Traineeship is voor mij gewoon perfect, alsof het zo had moeten zijn.”

Tijdens zijn studie kreeg Joris gaandeweg steeds meer interesse in de automotive business. Hij maakte dan ook niet voor niets de switch van zijn studie geneeskunde aan het Leids Universitair Medisch Centrum naar Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden. Toen hij klaar was met zijn eindscriptie over klanttevredenheid in de automotive aftersales wist hij zeker dat hij in deze branche wilde gaan werken.

Joris heeft tijdens zijn opleiding nog overwogen om een master te volgen, maar koos uiteindelijk voor starten met werken.“Ik wilde me echter wél blijven ontwikkelen en dan is een traineeship de allerbeste optie. Je kunt dan niet alleen gaan werken maar ook blijven leren en bepalen welke richting je wilt kiezen. Aangezien ik heel veel dingen leuk vind, breed heb gestudeerd en veel verschillende rollen mij aanspreken kan ik tijdens een traineeship ondervinden wat echt het beste bij mij past. Het Pon Retail Traineeship is voor mij gewoon perfect, alsof het zo had moeten zijn.

Retail Trainee bij Pon

Passie voor retail

Voor Joris is zijn passie voor de retail kant van automotive makkelijk te verklaren.”Ik heb vroeger altijd in een sportwinkel gewerkt. En mijn eindscriptie was gefocust op de perfecte klantreis; wat willen klanten wél en wat juist niet. Om dit te kunnen bepalen had ik veel contact met klanten en ik kreeg daar veel energie van. Nu sta ik echt dicht bij het vuur, de dealers en de klanten en dat maakt mijn traineeship heel divers en leerzaam.

De eerste de beste?

Joris behoort tot de allereerste lichting die dit traineeship volgt. Hoe hij dit heeft ervaren? “In het begin was het soms zoeken, voor de dealers, collega’s en mijzelf. Maar het mooie van onderdeel zijn van een eerste lichting is dat je veel dingen naar je hand kunt zetten. Ik word vaak gevraagd om input te leveren om het programma nog beter en leerzamer te maken. Ik ben net gestart met alweer de derde opdracht, en hoewel ik nog een tijdje bij Bentley, Bugatti & Lamborghini in Leusden had willen blijven is het een mooie stap om naar een nieuwe afdeling te gaan. En is het natuurlijk ook mooi dat daar nu een plek vrij is voor de volgende trainee.”

“Ik heb tot nu toe twee opdrachten gedaan. Mijn eerste was bij Porsche Centrum Leusden waar ik een opdracht heb uitgevoerd waarbij we nog eens goed hebben gekeken naar de klantreis op de aftersales afdeling. Samen met het marketing team van Pon Porsche DealerGroep hebben we enkele veranderingen doorgevoerd waardoor het juiste onderhoud van een Porsche meer top of mind werd bij onze klanten. Daarnaast heb ik een tijdje op de afdeling meegedraaid, de systemen leren kennen en ervaren hoe een Service Adviseur te werk gaat.”

Voor zijn tweede opdracht focuste Joris zich op de sales en aftersales processen van Bentley, Bugatti & Lamborghini Leusden. Hierbij bracht hij het gehele proces in kaart, van het arriveren van de auto vanuit de fabriek tot aan de aflevering aan de klant. Mede op basis van het advies van Joris konden processen efficiënter worden ingericht, waardoor de werkdruk voor de verkopers werd verlaagd.

Joris als Retail Trainee bij Pon

Netwerken, netwerken en nog eens netwerken

Op de vraag wat hem het meeste is opgevallen tijdens zijn eerste periode als Trainee bij Pon, is Joris resoluut: “Met name mijn netwerk is opvallend snel gegroeid. Natuurlijk zijn mijn opdrachten inhoudelijk gaaf, maar wat het extra speciaal maakt is de grote hoeveelheid collega’s en klanten die ik mocht spreken over diverse topics. Het is ook heel leerzaam om mee te krijgen hoe de verschillende afdelingen binnen een dealerbedrijf samenwerken. Dat maakt het voor mij heel interessant én leuk. Tijdens de eerste twee opdrachten die ik heb gedaan kon ik heel goed de verschillen tussen de twee dealerbedrijven ervaren. Wat me nog meer is opgevallen? De theorie is inderdaad soms echt anders dan de praktijk.”

“Netwerken is een belangrijk onderdeel van de cultuur binnen automotive. Ik had verwacht dat er meer nadruk op sales zou liggen. Als je bij Pon Luxury & Performance Cars binnenstapt, kom je echter in een heel andere wereld terecht. Elke dag weer is het team bezig om nog een betere klantrelatie op te bouwen en te onderhouden. We behandelen onze collega’s op dezelfde manier als klanten. We zijn in elkaar geïnteresseerd en ik kan en mag echt mezelf zijn. Het is een persoonlijke en mensgerichte organisatie die heel goed past bij mijn normen en waarden.”

Wat ik niet had verwacht, is dat de teams waarin ik tot nu toe heb gewerkt heel divers en jong zijn. De Pon-value ‘make it fun’ komt ook elke keer weer naar boven, we proberen er altijd een feestje van te maken voor de klant en onszelf.

Persoonlijke ontwikkeling

Het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke onderdeel van de traineeships bij Pon. “Vanuit het traineeship zit ik in een learning squad, samen met alle Pon Retail Trainees en high potentials vanuit de business. We maken deel uit van verschillende automotive business units zoals Dealer Groep Pon en Pon Luxury & Performance Cars. De learning squads bieden ons de kans om ervaringen te delen, van elkaar te leren en de tijd te nemen om te reflecteren. Ook trainingen op het gebied van persoonlijk leiderschap, stakeholdermanagement en klantenbinding zijn waardevolle tools om jezelf te ontwikkelen. De ervaringen die je tijdens de trainingen opdoet, kun je direct toepassen in de dagelijkse praktijk. Dit maakt het traineeship tot een onwijs leerzame ervaring.”

Retail Traineeship bij Pon

What’s next?

Joris is inmiddels gestart met zijn derde opdracht en werkt nu bij CarPort Rotterdam, gespecialiseerd in Porsche, Bentley en Lamborghini. “CarPort is opgezet om alle fans en klanten een geweldige beleving te bieden. De opdracht die ik hier ga doen is weer totaal anders, en is gericht op automatisering en digitalisering van aftersales. Hierbij ga ik kijken naar best practices uit Amerika waar ze op dit gebied al veel verder zijn. Daarnaast kijk ik echt uit naar mijn opdracht bij Pon Porsche Import, de importeur, zeker omdat ik nu al op dealerniveau veel heb gezien en mogen ervaren.”

Joris kijkt uit naar een toekomst bij Pon. “Ik heb de organisatie al goed leren kennen, mijn netwerken weten te verbreden en relevante ervaring opgedaan op verschillende afdelingen. Ik weet nu nog beter wat ik wil en ontwikkel mezelf tot een zelfbewuste retail professional. Ik ben ook trots dat ik mijn steentje mag bijdragen aan het resultaat van Pon. De carrièremogelijkheden binnen Pon Luxury & Performance Cars, Pon’s Automobielhandel én de andere business units zijn haast ongekend en ik kan niet wachten om een volgend avontuur bij Pon aan te gaan.”

Meld je aan voor het Retail Traineeship van Pon!

Wil jij net als Joris aan de slag als Retail Trainee bij Pon? Meld je dan hier aan bij het Pon Retail Traineeship bij Pon Luxury & Performance Cars! Of ben jij al klaar voor het echte werk? Op deze website vind je alle openstaande vacatures bij Pon. 

 

Deel dit bericht

Comments are closed.