‘Nieuwe dingen uitproberen brengt blijdschap’ – Capgemini

0
Leestijd: 3 minuten
Thijs houdt van cabaret, steak én reizen. Dat is zijn drive en waar je hem voor wakker kunt maken. Maar wat maakt zijn werk eigenlijk zo leuk? En waarom heeft hij gekozen voor Capgemini? In deze blog vertelt Thijs er meer over.

‘Ik heb marketingmanagement gestudeerd, een soort commerciële psychologie. Dus wat zijn bijvoorbeeld beweegredenen voor consumenten bij het maken van keuzes. Het was best interessant, maar ik merkte wel dat dit niet echt hetgeen was waarmee ik verder wilde. Ik wilde iets doen wat meer tastbaar is. Daarom ben ik na mijn studie gaan werken bij klein bedrijf dat andere organisaties helpt bij het automatiseren van marketingprocessen door marketing technologieën te implementeren.’

Ik begreep dat je bij Capgemini niet meteen dacht aan ‘zo’n gezellig bedrijf’. Vanwaar dan de overstap?

‘Haha klopt. Ik had het goed naar mijn zin bij het marketingbureau. Klein informeel bedrijf en elke week vrijdagmiddagborrels tot in de late uurtjes. Dus nee, ik ben niet overgestapt voor meer gezelligheid. Maar bij Capgemini krijg ik de mogelijkheid om verder te groeien en nieuwe dingen te leren. Dat was voor mij de voornaamste reden om over te stappen naar een corporate organisatie.’

Maar hoe zit het dan nu met die gezelligheid?

‘Het is bij Capgemini natuurlijk wel wat professioneler, maar Insights & Data (I&D), de afdeling waar ik nu werk, is eigenlijk net een klein bedrijfje binnen Capgemini. Zo ken je iedereen en hebben we ook regelmatig borrels. Het is dus zeker gezelliger dan ik van tevoren had gedacht.’

Je bent customer value analytics consultant. Dat is een hele mond vol, maar wat doe je precies?

‘Als je het letterlijk vertaalt, houdt een customer value analytics consultant zich bezig met het analyseren van allerlei soorten klantdata. Maar wat ik voornamelijk doe en ambieer is het creëren van een real time dialoog met de klant. Dus ervoor zorgen dat een organisatie ten alle tijden relevant is en blijft voor de consument. Ben je bijvoorbeeld vandaag op zoek naar een nieuwe broek? Dan kan je die morgen al gekocht hebben. Of bedacht hebben dat je misschien toch liever een jasje wilt. Het is dus van cruciaal belang dat je als organisatie precies op de juiste momenten inspeelt op de behoefte van de consument.’

Dus eigenlijk probeer je in het hoofd van de consument te kijken?

‘Ja precies. Of nou ja. We proberen vooral bepaalde acties van consumenten te voorspellen. En dat doen we dan grotendeels op basis van alle beschikbare consumentendata. Dus data is enorm belangrijk.’

‘Het is van cruciaal belang dat je als organisatie precies op de juiste momenten inspeelt op de behoefte van de consument.’

Waar word je écht gelukkig van in je werk?

‘Nieuwe dingen uitproberen. Ik vind innovatie, innoverende ideeën en alle nieuwe technologie die nu een beetje opkomt heel interessant. Er wordt steeds meer mogelijk. Daardoor kan je zoveel verder denken en nieuwe dingen doen. Dat maakt het heel leuk.’

Zijn er ook dingen die je minder leuk vindt?

‘Je moet altijd initiatief blijven tonen en dat is niet altijd makkelijk. Vooral als je even geen opdracht hebt. Dan kost het soms moeite om initiatief te blijven tonen. Maar daarentegen heb je wel de vrijheid om zelf te kiezen wat je doet. Zo kun je de tijd tussen twee opdrachten ook benutten om bijvoorbeeld trainingen te volgen.’

Als consultant werk je voor verschillende opdrachtgevers. Maar hoe kom je aan je opdrachten?

‘Hoe je aan de opdrachten komt, wisselt een beetje per afdeling. Het gaat vooral in samenspraak met de managers van de afdeling en welke kansen zich voordoen. Daarbij kun je zelf ook je kansen creëren door een goed netwerk op te bouwen binnen Capgemini. Als je een opdracht ziet die je interessant lijkt, dan kun je daarop solliciteren. Vervolgens ga je op intake en dan wordt er gekeken of er een match is tussen jou, de opdrachtgever en de opdracht. Zo heb je dus zelf een beetje de keuze welke opdrachten je doet.’

Wat maakt het werk als consultant zo interessant?

‘Consultancy is echt een tof beroep. Als je net klaar bent met je studie dan weet je vaak nog niet wat je wilt. Logisch, want je kent nog niet alles en weet ook niet hoe het bedrijfsleven daadwerkelijk is. Door de wisselende opdrachten kun je snel kennismaken met de verschillende aspecten van het bedrijfsleven en nieuwe dingen leren. Dat maakt het, vooral voor young professionals, erg interessant.’

En dan tot slot. Waarom zouden anderen voor Capgemini moeten kiezen volgens jou?

‘Bij Capgemini staat je loopbaan niet vast, maar heb je echt de ruimte om die zelf in te richten. En krijg je de middelen om te blijven groeien. Ik denk dat het All you can train programma van Capgemini, waarbij je eindeloos trainingen en cursussen kunt volgen, wel echt iets unieks is. Dat is een groot voordeel van werken bij Capgemini. En natuurlijk de gezelligheid!’

Deel dit bericht

Comments are closed.